Purjehdus

Kilpapurjehdus- ja purjehduskeskustelu
Tänään on Ma Syys 06, 2010 8:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Purjevene USA:sta

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ensimmäinen pohjan huolto
ViestiLähetetty: To Huhti 03, 2008 6:51 pm 
Hei.
Näin aluksi on varmaan syytä kertoa että olen tässä veneilyharrastuksessa täysin aloittelija. Minulle siis saa / täytyy selittää kuin lapselle :)

Tuli tuossa viime syksynä ostettua 22 jalkanen purkkari mallia scanper 22. Nyt olisi siis tehtävä pohjalle huolto jotta saisi venettä jo pikkuhiljaa vesillekkin. Tarkoituksena olisi hioa vanha maali + primeri pois ja laittaa ne uusiksi.
Miten tämä on siis helpoin / viisain toteuttaa? hyviä vinkkejä työtavoista ja välineistä ja siitä mistä niitä kannattaisi hommata otetaan siis enemmän kuin mielellään vastaan. Kiitän jo näin etukäteen jos joku asian osaava haluaisi hieman kertoa omia kokemuksiaan ja jakaa vinkkejä.

Tarkoitus olisi myös hommata veneeseen kaiku. Minkälaista kaikua ihmiset suosittelisivat purjehduskäyttöön?

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 03, 2008 9:18 pm 
Poissa
Plaanari

Mieti vielä. Jos pohja näyttää hyvältä, niin ei kannata lähteä suuritöiseen urakkaan. Tiedätkö mitä myrkkymaalia pohjassa on käytetty? Jos tiedän niin osta samaa maalia ja paikkamaalaa kuluneet kohdat. Huom! myrkkymaalia ei kannata laittaa lisäkerroksia vain varmuuden vuoksi. Lopulta kerroksia on niin paljon, että koko maalikerron lohkeilee pois.

Jos kuitenkin päätät lähteä uusimaan koko pohjan, niin tässä on kuvasarja miten minä sen tein:

http://www.pontiskoski.fi/gallery/Pohjan-kunnostus

Mä avasin pohjan parin purjehduskauden jälkeen, koska edelliselläkään omistajalla ei ollut mitään hajua milloin primerit oli maalattu. Turhaan, pohja oli loistavassa kunnossa...

Paras kaiku on merikartta :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ensimmäinen pohjan huolto
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2008 7:04 pm 
Hei!
Kuka olet? Voisitko antaa pohjan kunnostuksen kuvia ja tekstia mulle???
esseri@mbnet.fi

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2008 11:16 am 
Poissa
Plaanari

Mä oon mä :)

Kuvia on tuolla galleriassa ja ainut teksti mitä löytyy on noi kuvatekstit. Sieltä niitä saa katsoa ja lukea. Jos haluat käyttää niitä johonkin muuhun, niin ota yhteyttä vaikka YV:llä. Todetaan vielä, että tuo remppa on tehty retkiveneeseen. Kisaveneeseen se pitäisi tehdä vähän eri menetelmillä...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2008 3:42 pm 
http://wiki.expresspurjehtijat.net/inde ... ohjaremppa

Tossa on jotain ajatuksia kilpaveneen pohjaremontista.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 29, 2010 11:06 am 
Kuinka usein pohja pitää huoltaa? Meidän veneeseen on kuulemma tehty isompi remppa kahdeksan vuotta sitten. Ihan hyvältä kaikki vielä näyttää (ei ole kolhittu ym.), mutta pitäisikö silti ryhtyä jo urakkaan, kun edellisestä kerrasta on niin kauan?

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 29, 2010 11:32 am 
Minusta plotteri ja kaiku on kaikkein tärkeimmät venemittarit/laitteet. Muuta ei välttämättä tarvitakkaan. Uskalla sanoa tämän 40 vuoden purjehduskokemuksella. Jos plotteri tuntuu liian kalliilta, niin pelkällä kaikullakin pärjää mutta se vaatii hyvää kartanlukutaitoa.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 29, 2010 11:48 am 
Edellisessä veneessä oli sama primeri 25 vuotta ilman ongelmia. En osaa sanoa miksi primeri ylipäänsä pitäisi vaihtaa. Primerit ovat perjaatteessa epoxia. Ne voivat ehköä vaurioitua veneen nostoissa tai muissa kolhuissa, jolloin voi syntyä hiushalkeamia... Tietääkö joku muu?

Korvaako myrkkymaalin hionta uuden levityskerroksen? Onko kokemuksia?

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]